У багатоповерхових виробничих і житлових приміщеннях часто використовуються ліфти. Це підйомні механізми, що дозволяють швидко переміщатися у вертикальній площині. Розрізняють пасажирські і вантажні пристрої. Вони можуть бути різної вантажопідйомності і розміру. Але в будь-якому випадку перед попаданням на ринок проводиться обов'язкова сертифікація ліфтів. Для чого це потрібно і як проходить перевірка відповідності - ми розберемо в цій статті.
Технічний регламент
Головним документом, що регулює виробництво і продаж ліфтів, є Технічний регламент ліфтів і компонентів безпеки для ліфтів. Також техрегламент містить вимоги до проєктування, експлуатації, монтажу, модернізації та утилізації даних пристроїв. Норматив визначає форму оцінки відповідності техніки, порядок і схеми проведення процедури.
В ході контрольних заходів визначається:
- надійність і якість пристрою;
- ступінь безпеки механізму;
- рівень енергоефективності.
Технічний регламент розроблений і застосовується, щоб захистити покупців від недобросовісних постачальників, а пасажирів - від поломки і позаштатних ситуацій, пов'язаних з використанням неякісної техніки.
Сфера застосування техрегламенту і виключення
Дія регламенту поширюється на вантажні та пасажирські ліфти, а також на засоби забезпечення безпеки.
Чи не входять в сферу застосування пристрою, що функціонують:
- в шахтах гірничорудної та вугільної промисловості;
- на судах і літаках;
- на бурових платформах, які перебувають в море.
Всі ліфти мають певний термін служби, який не може перевищувати 25 років. Після закінчення даного періоду користуватися пристроєм не можна, його необхідно модернізувати або утилізувати.
Особливості сертифікації ліфтів
Формою оцінки відповідності підйомних механізмів є обов'язкова сертифікація, яка проводиться по одній з встановлених схем:
- Для оцінки якості серійного випуску технічних засобів (має на увазі аналіз виробництва і інспекційний контроль);
- Для контролю партії виробів;
- Для оцінки разового виробництва.
Від обраної схеми і форми випуску залежить термін дії сертифіката на ліфт:
- для серії - від 1-го до 5-ти років;
- для партії (одиничного виготовлення) - дорівнює терміну служби пристрою.
Що не можна робити без сертифіката?
При відсутності обов'язкового документа не можна:
- випускати або ввозити на територію країни ліфти для подальшої реалізації;
- встановлювати і експлуатувати ліфтове обладнання.
Порушення цієї вимоги тягне за собою адміністративну відповідальність для підприємства. Найчастіше це штрафи, вилучення продукції і призупинення роботи компанії на термін до 3-х місяців.
Якщо правопорушення спричинило заподіяння шкоди життю та здоров'ю людей, власника чекає кримінальне переслідування.
Користь добровільної оцінки відповідності
Після отримання обов'язкової документації у підприємства є можливість придбати добровільний сертифікат, що видається акредитованими органами. Документ дає право на участь компанії в державних тендерах і здійснення великих поставок. Плюс до всього підвищується довіра до ліфтового обладнання, впевненість в його якості та безпеки.
Хто видає обов'язковий сертифікат на ліфт?
Варто зазначити, що
сертификат на лифт видають спеціалізовані органи. Документ оформляється після всебічної перевірки супровідної документації заявника та самого пристрою в акредитованій лабораторії. Звернутися в уповноважений центр може виробник або імпортер товару. Головною умовою є резидентство в країні. Закордонним підприємствам для отримання дозвільного документа доведеться скористатися допомогою офіційного представника, який діє на підставі довіреності.
Які відомості підготувати заявнику?
Підприємець повинен зібрати пакет документів, який складається з:
- копій реєстраційних даних;
- опису товару, проектної документації, креслень, схем;
- коду класифікації, форми виготовлення;
- технічного паспорта, інструкції з експлуатації;
- сертифіката на систему менеджменту якості;
- контракту на поставку і довіреності - при ввезенні зарубіжної продукції.
Порядок проведення процедури
Алгоритм сертифікації ліфтів включає в себе наступні кроки:
- звернення до спеціалізованого центру з заявкою, оформленої за встановленою формою;
- підготовка документації та відправка фахівцям центру;
- ідентифікація техніки, визначення схеми оцінки відповідності;
- проведення випробувань техніки в лабораторії, заповнення протоколів експертизи;
- прийняття рішення про можливість видачі підтверджуючої документації;
- реєстрація обов'язкового сертифікату в реєстрі і відправка клієнту.